Voor gewoon goede en eerlijke producten!

Wat zit er in tandpasta?

Dit keer nemen we de tandpasta eens onder de loep. Ook tandpasta kan synthetische en gevaarlijke stoffen bevatten. Wat veel mensen niet weten, is dat ook tandpasta Sodium Laureth Sulfate kan bevatten!

Sensodyne Repair en protect

Ingrediënten

Glycerin: De meeste merken tandpasta (natuurlijke of andere) bevatten glycerine. Het probleem met glycerine is dat het de het een laagje (een coating) op de tanden achterlaat. Deze glycerine coating is een groot probleem, omdat ervoor zorgt dat calcium en andere essentiële mineralen niet bij de tanden kunnen komen. Huidig onderzoek toont aan dat tanden zich kunnen herstellen. Als er echter een glycerine afzetting op zit, dan kunnen ze zich niet herstellen.

PEG-8 methyl glucose dioleate: is een Een oppervlakteactieve stof en emulgator die bestaat uit o.a. ethyleenoxide en dioxaan. Volgens een studie gepubliceerd in het International Journal of Toxicology, kunnen PEG's schadelijke onzuiverheden bevatten, waaronder: Ethyleenoxide, waarvan bekend is dat het de incidentie van baarmoeder- en borstkanker en van leukemie en hersenkanker verhoogt, volgens experimentele resultaten gerapporteerd door het National Toxicology Program ; 1,4-dioxaan, een bekend carcinogeen; PAK's waarvan bekend is dat ze het risico op borstkanker verhogen; lood; ijzer; en arseen ( bron ).

hydrated silica: Gehydrateerd Silica is een vaak opgenomen, harde ingrediënt. Het is vaak toegevoegd als “whitener” in tandpasta's. Het werkt schurend; door extra hard poetsen zal het echter de natuurlijke weerstand in de mond verminderen. Zeker als uw tanden of tandvlees gevoelig zijn, is dit een ingredient dat u beter kunt mijden.

calcium sodium phosphosilicate (novamin)

cocamidopropyl betaine: Dit is een schuimer. Als uw huid in contact komt met cocamidopropyl betaïne, krijgt u rode plekken op uw huid die jeuken. Soms zijn er ook blaasjes te zien, of worden de plekken nat. De huid kan ook dik worden. Dit gebeurt vaak bij de oogleden. Als het eczeem langer bestaat, dan komen er op de eczeemplekken schilfers

sodium methyl cocoyl taurate: is het zout van het kokosvetzuuramide van N-methyltaurine. Het is een zachte witte pasta en is afgeleid van kokos.  [1,2]  Kokosnoten groeien op de cocos nucifera , of kokospalm. Natriummethylcoyltauraat is een oppervlakteactieve stof die water en olie laat mengen, waardoor dingen schoon worden. Het werkt ook als schuimmiddel.

titanium dioxide: Titaniumdioxide is een poedervormige chemische stof die in veel verschillende consumentenproducten meestal als witte kleurstof wordt gebruikt. Het beschermt je huid dan tegen schadelijke UV-straling van de zon. Ook kan titaniumdioxide vanwege de antibacteriële werking worden toegepast. Dit ingrediënt staat titaniumdioxide vaak aangeduid als CI 77891.

Kleine kinderen slikken vaak hun tandpasta in. Onder wetenschappers is nog discussie over de eventuele risico’s hiervan. Van de titaniumdioxide die je inslikt wordt maar een heel klein deel opgenomen. Wel is aangetoond dat het deel dat wordt opgenomen wordt in je lichaam, slecht verwijderd wordt en zich daardoor in weefsels kan ophopen. Deze ophoping betekent niet automatisch dat er een gezondheidsrisico is, maar wel dat hier goed door wetenschappers naar gekeken moet worden.

Aroma: een synthetische smaakstof.

Carbomer: Dit is een synthetisch zwelmiddel/ verdikkingsmiddel in crèmes, tandpasta, oogmake-up en badproducten. Wordt aangeduid als bijvoorbeeld Carbomer 934-940-941, etc. Het kan oogirritaties veroorzaken en dient vermeden te worden.

sodium fluoride: Er zijn 2 verhalen over fluoride:

-       Fluoride is echter helemaal niet gezond, want het wordt een gevaarlijk gif als u er teveel van binnenkrijgt (zo wordt het o.a. als belangrijk bestanddeel gebruikt wordt in rattengif). Zelfs niet al te hoge concentraties kunnen al een schadelijk effect op de gezondheid hebben, bijv. in de vorm van tandbederf en osteoporose (botbreuken). Daarnaast heeft het ook een negatieve invloed op de hersenen, zoals het ontwikkelen van een lager IQ bij kinderen, en een te hoge inname tijdens de zwangerschap heeft een negatief effect op het ontwikkelen van de hersenen van de baby, het kan de functie van de schildklier verminderen, en er zijn studies waarin een verband wordt gelegd tussen (teveel) fluoride en een verhoogde kans op botkanker.

-       Natriumfluoride biedt drie belangrijke voordelen:

o  In tegenstelling tot monofluorfosfaat, een type fluoride dat gewoonlijk wordt gebruikt in conventionele tandpasta's, is natriumfluoride een anorganisch fluoride dat vrij is van fosfaatverbindingen. Fosfaten veroorzaken bij veel mensen met allergieën de neiging irritatie te veroorzaken. Natriumfluoride (niet te verwarren met natriummonofluorfosfaat) brengt dit risico op irritatie niet met zich mee.

o  Natriumfluoride werkt snel en natuurlijk.

o  Verschillende tests reeksen hebben aangetoond dat natriumfluoride orale bacteriën bijzonder snel neutraliseert.

-       Conclusie: wees voorzichtig met fluoride tandpasta, maar het is niet zeker of het echt gevaarlijk is, we konden geen onderzoeken vinden waaruit dit blijkt. Wel is het zo dat bij kindertandpasta een waarschuwing staat dat je voorzichtig moet zijn ermee en dat je moet voorkomen dat ze veel doorslikken. Dit heeft te maken met het fluoridengehalte.

sodium saccharin: Goedkope en minder effectieve tandpasta's gebruiken vaak saccharin of aspartaam, om de smaak van synthetische chemicalien te maskeren. Als u deze grondstoffen niet wenst te gebruiken, kies dan voor tandpasta's die gezoet zijn met xylitol – een milde, volledig natuurlijke zoetstof die gewonnen wordt uit graanschillen en bessen vellen.

Sodium Saccharin is een ander ingredient in rattengif. In tandpasta's wordt het gebruikt als zoetstof.

Limonene: is een geurstof die veel in planten voorkomt, met name in de plantensoort citrus. Limoneen, wordt meestal gewonnen uit citrusolie.

Naast deze ingrediënten zitten er in andere tandpasta ook deze stoffen:

sodium laureth sulfate: Werkt zeer ontvettend. Het is feite een bijzonder agressief schoonmaakmiddel dat gevoelig tandvlees kan irriteren - vooral als men chemotherapie behandelingen ondergaat. Het is aangetoond dat het toxisch is voor de lever en de nieren bij hoge inname. Het heeft zelfs de potentie om ons DNA te wijzigen, waardoor er allerlei ziekten kunnen ontstaan. Het kan ons immuunsysteem aantasten en ontstekingen veroorzaken. Lees er hier meer over.

Triclosan is een bacteriedodende en schimmelwerende stof. Testen op dierlijke en menselijke cellen hebben aangetoond dat ze verstorend kunnen werken op onze hormonen en dat er gevaar is voor bacteriële resistentie.

ALCOHOL: Alcohol verdroogt de mond. Hoe droger de mond, des te slechter je adem. De meeste fabrikanten blijven echter standvastig alcohol toevoegen, vanwege de  conserverende eigenschappen. Bijna alle tandpasta’s en mondwaters drogen de mond uit.  Wanneer je poetst en spoelt met een middel waar alcohol, sodium lauryl sulfaat, menthol of carboxymethyl cellulose in zit, is de kans groot dat je last krijgt van een droge mond óf ochtend-adem. In natuurlijke tandpasta’s  wordt de alcohol vervaardigd  uit suikerbieten, fruit en graan, en werkt het  als oplosmiddel bij het maken van extracten en werkt het  conserverend.

CITRIC ACID ( CITROENZUUR): Alhoewel citroenzuur ( vaak aangeduid als citric Acid) niet erg agressief is, is en blijft het een zuur wat het tandglazuur aan kan vallen en daarmee aan kan tasten. Dit kan uiteindelijk leiden tot tanderosie ( wegslijten van het tandglazuur). Nu vallen de doseringen wel mee in tandpasta’s, maar toch is het een ingrediënt wat we liever niet in tandpasta’s zien, omdat met poetsbewegingen het zuur bij langdurig en veelvuldig gebruik ( afhankelijk van doseringen) het glazuur kan aantasten. In tandpasta’s ( ook natuurlijke!) wordt citroenzuur gebruikt om te conserveren en voor een frisse smaak en geur.

Propyleen glycol: In hele lage concentraties - het zit bijvoorbeeld ook van nature in water - kan het geen kwaad. Propyleen Glycol is een industrieel middel, vaak gebruikt om producten vochtig te houden, en die ook veel in de auto-antivries en antivries-oplossingen voor auto's, vliegtuigen en boten gebruikt wordt.

Bronnen:

Geschreven door: Barbara Boden op 9 mei 2020